چگونه از راه درست رویاهایمان را تحقق بخشیم.

از اشتباهات متداول ذیل اجتناب کنید:


« بزرگترین خطری که ما را تهدید می کند این نیست که اهداف ما بسیار متعالی بوده و نمی توانیم به آنها دست پیدا کنیم بلکه این است که اهداف ما سطح پایین بوده و به آن می رسیم.» مایکل دانگلو بوناروتی ، هنرمند دوره رنسانس.

محمد در مورد آخرین هدفی که برای خودش ترسیم کرده است تامل می کند:

همه چیز خوب آغاز می شود، او در ادامه مسیر خود به پیشرفتهایی دست پیدا می کند و احساس خوبی در مورد آنچه که انجام می دهد دارد و در مورد احتمالات آینده هدف خود هیجان زده است، اما همه چیز به یک باره نقش برآب می شود.

هدف ترسیم شده نسبت به آنچه که در ابتدا به آن فکر می کرد، در مدت زمان طولانی تری حاصل می شود و او نا امید و دلسرد می شود و از آنجائیکه او به آن چیزی که به دست آورده است توجهی ندارد، انگیزه و تمرکز خود را از دست می دهد.

قبل از آنکه او این موضوع را بداند هدف او و تمامی فرصت های به دست آمده از آن فراموش می شوند.

چه قدر این داستان آشنا به نظر می رسد؟

در این مقاله، به برخی اشتباهات متداول و مرسوم که افراد به هنگام تعیین اهداف خود با آن مواجه می شوند اشاره می کنیم و یاد می گیریم که چگونه این اشتباهات را بشناسیم تا اینکه بتوانیم از بروز چنین اشتباهاتی خودداری کنیم.

اشتباه اول) در نظر گرفتن اهداف غیر واقعی:

زمانیکه در حال کشف اهداف احتمالی خود هستید می بایستی قوه تخیل و جاه طلبی خود را رها کنید و آزاد بگذارید و شک و تردید را کنار گذاشته و آرزوهای بزرگ را در سر بپرورانید.

اگر چه زمانیکه به هدف خود فکر می کنید مطمئن باشید که واقعی و حقیقی باشد به گونه ای که در چهارچوب زمانی که خود شما آن را تعیین کرده اید قابل دسترسی باشد.

به عنوان مثال ، اگر هدف شما پیمودن یک مسیر طولانی مدت یا انجام یک کار طاقت فرسا می باشد، رسیدن به آن ظرف مدت یک ماه غیر حقیقی می باشد، مگر اینکه قبلا چندین ماه در این زمینه آموزش دیده باشید.

یا اگر هدف شما رسیدن به مقام CEOدر یک شرکت می باشد. اما هیچ گونه تجربه ای در این زمینه ندارید، این هدف شما عملی نیست، حداقل الان.

برای تعیین اهداف واقعی از استراتژیهای هوشمند تعیین هدف استفاده کنید. مطمئن باشید که اهداف شما خاص ، قابل اندازه گیری، دست یافتنی ، مرتبط و وابسته به زمان هستند.

اشتباه دوم) تمرکز چندین حوزه محدود:

فرض کنید که شما لیستی از اهداف سال بعد خود را تهیه کرده اید که عبارتند از:

–        افزایش میزان فروش خود تا ۱۵ درصد

–        تمرکز بر ارتقای شغلی و مطالعه یک کتاب مدیریتی در هر ماه

اگر چه این لیست یک مجموعه جاه طلبانه اما دست یافتنی می باشد، اما یک مشکل بالقوه دارد، این اهداف تنها بر روی یک حرف تمرکز دارند. شما به طور کامل اهداف دیگر بخشهای زندگی خود را حذف کرده اید.

اکثر افراد در هنگام تعیین اهداف خود تنها و مطلقاً بر روی کار خود تمرکز می کنند.

اگر چه شما نمی توانید از فعالیت هایی که موجبات نشاط و شادی شما را فراهم می کند، چشم پوشی کنید.

اهدافی چون نوشتن کتاب ، رقابت در یک مسابقه ماجراجویانه و یا شروع باغبانی و گلکاری خانگی می توانند شادی و سلامتی را برای شما به ارمغان بیاورند.

بنابراین وقتی که اهداف خود را تعیین می کنید مطمئن باشید که می توانید میان حوزه های مختلف زندگی خود تعادل ایجاد کنید و به خاطر داشته باشید که این «تعادل» برای هر کسی متفاوت است.

از ابزار چرخ زندگی استفاده کنید تا بدانید که بر کدامیک از حوزه های زندگی خود تمرکز داشته باشید.

اشتباه سوم) کوتاه شمردن مدت زمان اتمام اهداف ترسیم شده:

یک پروژه و یا فعالیتی که قصد اجرای آن را دارید چقدر دیرتر از آنچه که در  ابتدا تصور می کردید، به اتمام می رسد؟

احتمالا، خیلی بیشتر از زمانی که شما در ابتدا تعیین کرده بودید!

ممکن است همین نکته در مورد اهدافی که در گذشته تعیین کرده اید صدق کند. اگر شما زمان اتمام هدف خود را به درستی تخمین نزنید، اگر هدف شما بیشتر از آنچه که تصور می کردید طول بکشد، شما را ناامید و دلسرد خواهد کرد.

این کار موجب می شود تا شما از هدف خود دست بردارید. بنابراین از برنامه فعالیتی ، استراتژیهای برنامه ریزی موثر استفاده کنید و همیشه در جدول زمانی خود جایی را برای تاخیر در نظر بگیرید.

اگر شما زمان بیشتری را به برنامه خود اضافه کنید، فشار کمتری را بر روی دوش خود احساس می کنید.

اشتباه چهارم) عبرت گرفتن از ناکامی ها:

هر چه قدر هم که شما تلاش بیشتری برای انجام فعالیت های خود داشته باشید، در اوقاتی از زندگی خود در رسیدن به اهداف خود با شکست مواجه خواهید شد.

همه ما با این شرایط روبرو بوده ایم و این موضوع شوخی نیست!

به هر حال شکست ها و ناکامی های شما تعیین کننده شخصیت شما هستند. آنها همچنین تجربه و درس عبرتی برای بهتر شدن روند زندگی شما محسوب می شوند، اگر شهامت عبرت گرفتن از آنها را داشته باشید.

بنابراین اگر نتوانستید به اهداف خود برسید، خیلی ناراحت نشوید، فقط موقعیت هایی را که دچار اشتباه شده اید یادداشت کنید و از آنها استفاده کنید تا در شرایط بعدی به اهداف خود دست پیدا کنید.

اشتباه پنجم) تعیین « اهداف دیگران » به عنوان اهداف خود:

برخی افراد نظیر خانواده ، دوستان و یا حتی رئیس و مدیر شما، ممکن است بر تعیین اهداف شما تاثیرگذار باشند. شاید احساس آنها این است که می دانند چه چیز به صلاح شما می باشد و یا شاید می خواهند شما یک مسیر خاصی را دنبال کنید و یا کارهای خاصی را انجام دهید.

واضح است که برقراری ارتباط خوب و شایسته با این افراد مهم و حیاتی است و شما می بایستی در چهارچوب عقل و منطق آنچه را که مدیر شما از شما طلب می کند انجام دهید. اگر چه اهداف شما می بایستی متعلق به خود شما باشند و نه دیگر.

بنابراین در تعیین اهداف خود، در عین حفظ ادب و احترام، قاطع و جسور باشید و آنچه را که می خواهید انجام دهید، انجام دهید!

اشتباه ششم) بررسی نکردن پیشرفتهای صورت گرفته:

اتمام و تکمیل اهداف ترسیم شده، زمان بر می باشد و گاهی اوقات این احساس را برای ما به وجود می آورد که گویی پیشرفتی حاصل نشده است. به همین دلیل است که ذخیره کردن هر آنچه که به اتمام رسیده است( بر مبنای نظم و قاعده) مهم و حیاتی می باشد.

اهداف فرعی و کوچک را برای خود تعیین کنید و موفقیت های خود را جشن بگیرید و آنچه را که برای پیشرفت خود نیاز دارید آنالیز کنید. فرقی نمی کند که کارها چقدر کند پیش بروند، مهم این است که احتمالا شما پیشرفت داشته اید!

شما می توانید از این فرصت برای به روز رسانی اهداف خود  بر اساس آنچه که یاد گرفته اید استفاده کنید.

آیا اولویت های شما تغییر کرده اند؟ یا اینکه آیا می بایستی زمان بیشتر، برای رسیدن به یک هدف خاص را فراموش کنید؟

اهداف به هیچ وجه تغییر ناپذیر نیستند، بنابراین از اصلاح و تغییر آنها در زمان مقتضی هراسی نداشته باشید.

اشتباه هفتم) تعیین اهداف “منفی” :

طرز تفکر شما در مورد اهدافتان بر چگونگی احساس شما از هدفتان و رسیدن به آن تاثیرگذار است.

به عنوان مثال، اکثر افراد برای “کاهش وزن خود” هدفی را تعیین می کنند. اگرچه این هدف بار منفی دارد چرا که بر روی فعالیتی متمرکز شده است که شما خواهان آن نیستید! یعنی وزنتان.

یک راه مثبت برای اصلاح این هدف این است که این تفکر را در سر داشته باشید که قرار است یک زندگی سالمتری را داشته باشید.

مثال دیگر در مورد هدف منفی این است، که هدف شما این است که دیگر تا دیر وقت در سر کار خود نمانید.

یک روش مثبت برای تغییر این جمله و هدف در ذهن این است: زمان بیشتری را با خانواده خود سپری کنید.

اهداف منفی از لحاظ عاطفی و روحی جذب کننده نیستند و این کار باعث می شود تا تمرکز بر آنها سخت و دشوار باشد.

هر گونه اهداف منفی را اصلاح کنید به گونه ای که مثبت به نظر بیائید. زمانی که چنین کاری را انجام دهید، از نتایج آن شگفت زده می شوید.

اشتباه هشتم) تعیین اهداف زیاد:

زمانیکه اهداف خود را تعیین می کنید، متوجه می شویدکه کارهای زیادی را باید انجام دهید. بنابراین سعی می کنید اهداف خود را در تمامی زمینه ها تعیین کنید. مشکل این موضوع این است که شما یک انرژی و زمان ثابتی دارید.

اگر سعی شما این باشد که در آن واحد بر اهداف متعدد و مختلفی تمرکز داشته باشید نمی توانید بر اهداف واحدی که اهمیت دارند، توجه داشته باشید. در عوض، به هنگام تعیین اهداف خود بر کیفیت تمرکز کنید تا کمیت.

اهمیت نسبی هر آنچه را که ظرف مدت ۶ الی ۱۲ ماه آینده قصد انجام آن را دارید تعیین کنید، سپس بیشتر از ۳ مورد از آنها را مدنظر قرار ندهید.

به خاطر داشته باشید که موفقیت کار شما در راستای یک هدف صرفاً وابسته به تعداد محدودی فاکتورها در یک موقعیت زمانی می باشد.

اگر شما تعداد اهداف مورد نظر خود را محدود کنید، زمان و انرژی مورد نیاز برای انجام صحیح آنها  را خواهید داشت!

پیشنهاد:

یک راه مناسب برای اجتناب از این اشتباهات و تعیین اهداف صحیح این است که از ابزار ذهنی کتابچه طراحی زندگی استفاده کنید.

این ابزار که به همراه برگه های گزارش کار و مشاوره های لازم می باشند، به شما کمک می کند تا از یک پروسه ساده و پنج مرحله ای برای تعیین اهداف خود و نیز رسیدن به موفقیت استفاده کنید.

نکات کلیدی:

زندگی بدون هدف همانند قایق سواری می باشد که هیچ مسیر از قبل تعیین شده ای را ندارد.یعنی احتمالا شما به جایی می رسید که نمی خواستید به آنجا برسید! به همین علت است که می بایستی برای پیشرفت خود و تحقق رویاهایتان، اهدافی را برای خود تعیین کنید.

اما شما می بایستی در طول مسیر، از اشتباهات مرسوم و متداول  اجتناب کنید. این اشتباهات موجب ناامیدی شما می شوند و توانایی های شما را زیر سوال می برند و موجب می شوند تا از هدفهایتان دست بکشید.

خبر خوشحال کننده این است که احتمال بیشتری می رود که شما به رویاهایتان دست پیدا کنید، اگر از این اشتباهات آگاهی داشته باشید و از آنها اجتناب کنید!