یاد بگیریم چگونه تمرکز، تفریح و رضایت درونی را با تنها روزی ۱۰ دقیقه تمرین به زندگیمان هدیه کنیم. پس از طی این فرایند ها شما قادر خواهید بود:

–        بر نمک زندگیتان بیافزایید

–        هیجان و انرژی بیشتری کسب کنید

–        به زندگی خلاقانه، مستقل و ارضا کننده ای که شایسته اش هستید برسید

داشتن وقت بیشتر در زندگی فوق العاده است! با این چند ساعت اضافه می توانی به اهدافی که مدتهاست در لیست امور معوقه خاک می خورد و شما روز به روز سرتان شلوغ تر می شود برسید.در حقیقت همه ما به اندازه ی کافی وقت داریم اما متوجه ی آن نیستیم.

در ادامه به ۹ راه قوی برای یافتن وقت بیشتر در زندگی روزانه اشاره می کنیم:

۱)وقتتان را چند روز تحت تعقیب قرار دهید. ببینید کجا می رود و چه می کند!

در زمان ۱۵ دقیقه ای بین کارها چه می کنید؟ چقدر در طول روز در حال طفره رفتن از زیر کارها هستید؟ به دنبال کارهایی باشید که بیش از آن چه فکر می کردید وقت گرفته! و دلیل آن را کشف کنید ببینید آیا می توانید زمان آن را کم کنید یا به کلی از برنامه تان حذفش کنید.

۲)هدفتان را به اهداف کوچکتر تقسیم کنید.

به عنوان مثال اگر هدفتان نوشتن یک کتاب یا شرکت در دو ماراتن است یک شبه نمی توان به آن رسید و شاید ماه ها و سال ها وقت لازم است. با خرد کردن این اهداف کلان می توان به راحتی شروع کرد و تا نیل به مقصود ادامه داد. چند دقیقه وقت بگذارید و هدفی که در ذهن دارید را در ۵ گام اصلی خلاصه کنید. به عنوان مثال اولین قدم برای آمادگی دو ماراتن می تواند پیدا کردن یک برنامه ی تمرین منسجم یا یافتن یک مربی کارآزموده و یا ۱۵ دقیقه دو آرام در روز باشد.

۳)فهم این نکته که حتی یک فرصت۱۰ دقیقه ای می تواند واقعاً مفید باشد!

گاهی برنامه ای را به دلیل کمبود وقت به راحتی کنسل می کنیم. در این مواقع فرصت های ۱۰ دقیقه ای داریم اما تصور می کنیم حتماً باید ۱ ساعت کامل یا ۲ ساعت برای انجام آن وقت داشته باشیم. باید بدانیم که همین ۱۰ دقیقه برای نزدیک شدن به هدف کافی است. کارهایی را پیدا کن که می توانی در این ۱۰ دقیقه ها انجام دهی و خواهی دید که پس از گذشت یک هفته یا یک ماه خودت از پیشرفتی که حاصل شده شگفت زده خواهی شد. مثلاً در پروژه ی نوشتن یک کتاب در این زمان ۱۰ دقیقه ای می توان در مورد نام و موضوع فصل ها، طرح کلی کار و یا عوض کردن یک پاراگراف تصمیم گیری کنی.

۴)اختصاص یک بعدازظهر کامل یا آخرهفته به هدف موردنظر

به یقین ۱۰ دقیقه در روز برای انجام کارها کافی نیست. به عنوان مثال اگر هدف شرکت در مسابقات ماراتن باشد ۱۰ دقیقه برای یک جلسه تمرین کفایت نمی کند. این جاست که یک سرسید یا تقویم می تواند کمک کند. چند هفته آینده را در نظر بگیر و ببین می توانی کل آخر هفته یا یک بعدازظهر کامل را برای پرداختن به هدفت در نظربگیری. آن را در تقویم علامت گذاری کن و به هیچ عنوان فعالیت دیگری را جایگزین آن نکن.

۵)از دیگران کمک بگیر

قطعاً نمی توان درباره ی تمامی مراحل یک کار به تنهایی تصمیم گیری کرد. حتی اگر کسی را نمی شناسی که بتوانی مستقیم در مورد کارت از او کمک، پند و یا وسیله و تجهیزاتی بگیری سعی کن برای آزاد کردن وقتت از دیگران کمک بگیری. به عنوان مثال اگر بچه داری از دوستت بخواه آخرهفته آنها را به خانه اش ببرد تا تو بتوانی با فراغ بال به کارهایت برسی.

۶)استفاده از زمان صرف ناهار

اگر عادت داری پشت میز کار ناهار بخوری از این به بعد از وقت اضافه ی آن برای رسیدگی به کارهایت استفاده کن. حداقل از سی دقیقه ی آن می توانی برای یک دور دویدن یا کار کردن بر روی کتابت استفاده کنی.

۷)از زمان هایی که در اتوبوس و تاکسی هستی استفاده کن

اگر از ماشین خودت برای رفتن به سرکار استفاده می کنی سعی کن به نوارهای آموزنده یا کتاب های شنیداری گوش کنی. از متونی استفاده کن که در رابطه با هدفت باشند مثلاً یک کتاب در ارتباط با نویسندگی یا راه های رسیدن به موفقیت. اگر هدفت ورزشی است باید مسیر محل کارت را بدوی یا با دوچرخه طی کنی. شاید این کار برای همه مناسب به نظر نرسد. اما حتی اگر سفری طولانی تا محل کارتان دارید می توانید کمی دورتر از اداره از قطار پیاده شوید یا ماشینتان را پارک کنید و کمی از مسیر را پیاده روی کنید.

۸)ساعتتان را بیست دقیقه زودتر کوک کنید.

صبح ها با کمی زودتر بلند شدن می توانید قبل از آنکه هیاهوی کار و فعالیت های روزانه آغاز شود به هدف و برنامه تان رسیدگی کنید. تنها بیست دقیقه دویدن یا نوشتن قبل از آن که بقیه اعضای خانواده بیدار شوند مطمئناً مؤثر خواهد بود. اگر نگران خستگی ناشی از آن هستید می توانید شب ها کمی زودتر به رختخواب بروید بیشتر ما قبل از خواب کار خاصی انجام نمی دهیم ولی صبح ها که سرحال و شاداب از خواب بر می خیزیم به طرز شگفت انگیزی توانایی رسیدگی به امور در ما بالا می رود.

۹)به راحتی بگو نه!

یکی از دلایلی که بسیاری از ما به کارهایمان نمی رسیم این است که در بیشتر مواقع پاسخمان مثبت است یعنی بله! و این منجر به انجام کارهایی می شود که در راستای اهداف و آرزوهایمان نیست. اگر در مورد شما هم همین طور است پس یاد بگیر که بیشتر از کلمه ی نه! استفاده کنی