دنبال کردن اهداف چالش‌برانگیز است. همه ما دوست داریم که در کار، سلامتی و فعالیت‌های خود پیشرفت کنیم و به دیگران نشان بدهیم که زندگی کاملی داریم. برای رسیدن به اهداف و استفاده از هر دقیقه زندگی به تعهد، ثبات و تلاش نیاز دارید. برای این کار لازم است که کارهای خاصی را هرروز و در راستای رسیدن به اهدافتان انجام بدهید، تا بهترین نتیجه حاصل شود. در ادامه چند نمونه از این فعالیت‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱- دیگران را درگیر کنید

شما در قبال کارهایی که انجام می‌دهید مسئولید. با اطرافیانتان در مورد اینکه چطور می‌توانند دررسیدن به اهدافتان به شما کمک کنند صحبت کنید. وقتی دیگران را درگیر فعالیت‌هایتان می‌کنید، در قبال آن‌ها هم احساس مسئولیت می‌کنید. هرروز میزان حرکت به سمت اهدافتان را بسنجید. همکاری با دیگران و عضو شدن در گروه‌های مربوطه انگیزه لازم برای حرکت به‌سوی اهدافتان را در شما ایجاد می‌کند. مثل اگر می‌خواهید بیشتر مطالعه کنید به باشگاه کتاب‌خوانان بپیوندید و اگر می‌خواهید یک کارآفرین نمونه باشید در گروه‌های کارآفرینی ثبت‌نام کنید.

فرق خودباوری و خودکنترلی در این است که خودکنترلی ممکن است تقلیل یابد درحالی‌که این موضوع در مورد خودباوری صادق نیست، همه ما یک منبع عظیم از خودباوری داریم.

۲- اگر به اهدافتان برسید چه شود!

رسیدن به اهداف چالش‌برانگیز و حتی گاهی خسته‌کننده است. وقتی به‌جاهای سخت مسیر رسیدید سعی کنید موفقیت را تصور کنید. اگر هدف شما کاهش وزن است، تصور کنید که به وزن دلخواهتان رسیدید و این کاهش وزن چه مزیت‌هایی برایتان دارد. ذهن طوری برنامه‌ریزی‌شده است که جسم و توجه‌تان را به سمت اهدافتان هدایت می‌کند.

۳- اهدافتان را تجزیه کنید

سعی کنید اهدافتان را به هدف‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. هرچقدر اهداف کوچک‌تر باشند قابل‌دسترس‌ترند. مثلاً اگر بیرون رفتن از خانه و تمرین در باشگاه برایتان سخت است. اولین هدفتان را این قرار دهید که هرروز لباس ورزشی بپوشید و برای ورزش کردن آماده شوید! این کار نشان می‌دهد که شما در مسیر درست قرار دارید و پله به پله به هدف اصلی نزدیک می‌شوید.

۴- خودتان را تشویق کنید

به ازای هر حرکت مثبت در راستای اهدافتان به خودتان جایزه بدهید و خودتان را تشویق کنید. این کار یعنی شما از خودتان و تلاش‌هایتان راضی هستید و خودتان را برای گرفتن جایزه‌های بزرگ‌تر در آینده آماده می‌کنید، علاوه بر این گرفتن جایزه‌های روزانه به‌خودی‌خود فریبنده و برانگیزاننده است.

۵- پیشرفت‌تان را ارزیابی کنید

عدم نتیجه‌گیری سریع ممکن است شمارا ناامید کند. ممکن است سرعت حرکت و نتیجه‌گیری کند باشد. درست در همین لحظه است که اطلاع از وضع پیشرفت به کار می‌آید. وقت بگذارید و روند حرکت خود را نسبت به قبل بررسی کنید. از اینکه در لحظه به پیشرفت بزرگی نرسیدید ناراحت نباشید در عوض وقتی دفترچه و یا تصاویری را که برای ثبت میزان پیشرفتتان تعیین کرده‌اید، بررسی کنید از دیدن میزان حرکت خود نسبت به‌جایی که قبلاً بودید حتماً خوشحال خواهید شد.

۶- خوش‌بین باشید

تحقیقات نشان می‌دهد خوش‌بینی نسبت به اهداف، شانس رسیدن به اهداف و مقابله با موانع احتمالی را افزایش می‌دهد. به اهدافتان ایمان داشته باشید. فرق خودباوری و خودکنترلی در این است که خودکنترلی ممکن است تقلیل یابد درحالی‌که این موضوع در مورد خودباوری صادق نیست، همه ما یک منبع عظیم از خودباوری داریم. خودباوری پشتکار، اراده و انگیزه لازم را برای رسیدن به اهدافتان را تأمین می‌کند. فقط به این فکر کنید که چگونه به اهدافتان برسید اهدافتان دست‌یافتنی‌اند به‌شرط اینکه شما بخواهید!